233
DE LA VILLE DE PARIS.
[i55o]
assemblée, suyvant laquelle les cappitaines des ar­chers, arbalestriers et hacquebutiers auroient esté vers leur conseil, qui auroit esté d'avis qu'ilz s'adres­sassent à mess" de lad. Ville, pour les faire entre­tenir en leurs previlleges. Depuis, auroient lesd, bandes apporté au Bureau d'icelle Ville une lettres de chartre et previllege octroyé par le roy Charles aux lx arbalestriers, en l'an un0 im" m''1, par la-quelle appert que pour Ie bien et seureté de lad. Ville, led. Roy a voullu que lx hommes adonnez à tirer de l'arbaleslrc feussent prins et choisiz du peuple de Paris, lesquelz feroient emsemble une confraternité et se excerciteroient souvent à jouer desd, arbalestres à la butte, et celuy qui tireroit l'année le plus droict et frapperait trois foys de suitte le blanc feust esleu roy, et le meilleu d'après luy seroit connestable, el esliroient ung cappitaine d'entre eulx le plus suffisant, lequel ilz yroient pre­senter à mess" les Prevost des Marchans et Esche-vins, et Prevost de Paris, pour estre par eulx receu au serment, pour servir lad. année à dresser et faire obeyr tout led. nombre à mesd. s™ les Prevost des Marchans et Eschevins, et Prevost de Paris; et où il adviendroit vaccation de l'ung desd, lx hommes, choisir par led. cappitaine le meilleu arbalestrier et plus suffisant des autres bourgeois de Paris et le presenter à- mesd. s", pour lé faire recevoir au nombre desd, lx, pour servir à ce qui leur seroit commandé par iceulx Prevost des Marchans et Eschevins, estre garnyz d'armes et hocquetons et ce qu'il convient aud. estat.
Lesquelz arbalestriers et les autres bandes creez après eulx, s'il advenoit que Mess™ de lad. Ville les voulsissent mener hors la banlieue d'icelle, se-
roient tenuz les suyvre en armes, bien montez et equippez, et n'auroient chascun pour loul sallaire que trois solz tournois par jour, monnoye courrant, et le cappitaine cinq solz tournois; avec ce joy-roient des previlleges et franchises de quatriesme, huitiesme, dixiesme impositions et quelzconques autres aydes, tailles, guelz et arriereguetz, et autres contenuz èsd. chartres.
Cappitaine general.
Ce faict, sont comparuz Jehan Bellot(2), cappitaine des vi" archers, Pierre Benard W, nagueres cappi­taine des soixante arbalestriers et plusieurs autres, eulx faisans et portans fortz pour la plus grande partie desd, nombres; lesquelz ont requis mesd. sei­gneurs et lesd. Conseillers estre maintenuz et gar­dez en leursdietz previlleges, comme ilz avoient acoustumé d'anlienneté, et qu'ilz empeschoient for­mellement que led. du Belloy fut receu leur cappi­taine, autrement perdraient le courage de plus eulx excerciter au traict, car leur espoir de parvenir aud. estat dc cappitaine seroit perdu, et qu'ilz ne doibvent avoir autre Coronat ne Cappitaine general que mons' le Prevost des Marchans et les Eschevins de lad. Ville, en son absence, ausquelz ilz ont le serment el ont tousjours obey; et ne parlent point hors cesledicte ville plus d'une nuyt, sans leur de­mander congé, et leur ont promis ne vendre, ne en­gager leurs armes et obeyr à leurs commandemens, comme ilz sont encore prestz à toutes heures.
Sur quoy mond. sr le Prevost des Marchans a mys la matiere en deliberation. Tous lesquelz ont remy s l'affaire encores à plus grande assemblée, qui sera demain au retour de la procession generalle.
CGXLV [CXCIV]. — Procession generalle.
i4 décembre i55o. (Fol. 209.)
Du dimenche, xiiii" jour de Decembre mil vc cin­quante.
Aujourd'huy ont esté faictes processions généralles en l'eglise de Paris et à l'entour de la Cité, en la­quelle ont assisté mess" de la court de Parlement et mess" les Prevost des Marchans et Eschevins de
la Ville de Paris, acompaignez de mess" les Conseil­lers , Quarteniers et deux notables bourgeois de chas­cun quartier, avec les lx arbalestriers. Et ont marché en la maniere acoustumée, pour reparer l'injure faicte à l'ymage Nostre Dame en lad. eglise par ung heretique qui fut jeudi bruslé W.
"! Lettres patentes données à Beaugency en novembre 1483. Elles confirment les privilèges et exemptions accordées par Louis XI, en septembre 1/161, aux arbalétriers de Paris (.Recueil des Ordonnances des rois de France, tome XIX, page 182).
<2' Successeur d'Engilbert Baudouin, qui était capitaine des cent vingt archers aux mois d'août et septembre 1548 (ci-dessus, p. 133).
(3' Alias Bernard (ibidem). Ces capitaines étaient élus chaque année.
(1' Ce luthérien se nommait Jean Thuret et était originaire de Lorraine. Le dimanche précédent, 7 décembre, à l'issue des
m.                                                                                                                                                             3o
JUrfllUCnlC NATIO-ALt.